Головна

Отримувати новини - введіть свій e-mail:

Запитували – відповідаємо: особливості організації роботи вчителів в умовах воєнного стану
Четвер, 01 грудень 2022 15:00

Запитання від спілчан: 

Місто відходить від блокади – ще не всюди є вода, електрика, зв’язок. Але школи відновили свою роботу - почалось дистанційне навчання. Більшість колег перебуває за межами міста. Але всі мають щоденно і вчасно виставляти уроки на сайті дистанційного навчання школи, як усно повідомила директорка. Чи мав бути наказ про це? Чи  можуть працівники залучатися до інших робіт? Хто має забезпечити гідні умови перебування на робочому місці (температурний режим, безпека при можливому обстрілі тощо)?

На звернення щодо порядку запровадження дистанційного навчання в закладах освіти під час воєнного стану та залучення до виконання додаткових робіт відповідає Юридичний відділ ЦК Профспілки працівників освіти і науки України. 

У зв’язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтею 43 Конституції України (право на працю).

Статтею 60 Закону України «Про освіту» та статтею 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту»  встановлено, що робочий час педагогічного працівника включає час виконання ним навчальної, виховної, методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором.

Конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником закладу освіти відповідно до вимог законодавства.

Педагогічна діяльність вчителя включає: 

  • діяльність у межах його педагогічного навантаження, норма якого на одну тарифну ставку становить 18 навчальних годин на тиждень;
  • окремі види педагогічної діяльності, за які встановлюються доплати (класне керівництво, перевірка навчальних робіт учнів, завідування майстернями, кабінетами інформатики …, проведення позакласної роботи з учнями …);
  • інші види педагогічної (навчальної, виховної, методичної, організаційної) діяльності, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства, трудовим договором та/або посадовою інструкцією.

Керівники закладів освіти та їх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних і науково-педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої трудовим договором.

Починаючи із 24.03.2022 року діють норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2136-IX.

Серед його норм:

  • нормальна тривалість робочого часу працівників у період воєнного стану не може перевищувати 60 годин на тиждень, скорочена – 50 годин на тиждень.
  • тривалість щотижневого безперервного відпочинку може бути скорочена до 24 годин;
  • не застосовуються норми ст. 53 (тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів), ч. 1 ст. 65 (граничні норми надурочних робіт),  ч.ч. 1 – 5 ст. 67 (вихідні дні) та ст. 71 - 73 (святкові і неробочі дні) КЗпП України.

Статтею 51 КЗпП для окремих категорій працівників, у тому числі вчителів передбачена скорочена тривалість робочого часу.

П’ятиденний або шестиденний робочий тиждень встановлюється роботодавцем за рішенням військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

Час початку і закінчення щоденної роботи (зміни) визначається роботодавцем.

Варто врахувати, що збільшення на період воєнного стану нормальної тривалості робочого часу до 60 годин на тиждень (скороченої – до 50 годин) є правом, а не обов’язком роботодавця.

Застосування визначеного законом № 2136 положення про скорочену норму робочого часу для педагогічних працівників має вирішуватися уповноваженими органами виходячи з положень законів «Про освіту», «Про загальну середню освіту» щодо робочого часу та педагогічного навантаження, а також з урахуванням конкретної   ситуації, яка складається в регіоні.

Законом України від 15.03.2022 № 2126-ІX «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану» передбачено надання на час війни здобувачам освіти, працівникам закладів, установ освіти  державних гарантій, які включають:

  • організацію освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
  • збереження місця роботи, середнього заробітку, виплата стипендії та інших виплат, передбачених законодавством;
  • місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).

Забезпечення зазначених держаних гарантій, створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу в умовах воєнного стану у межах своєї компетенції здійснюють:

  • органи виконавчої влади, органи військового командування, військові, військово-цивільні адміністрації та органи місцевого самоврядування, їх представники, посадови особи, органи управління у сфері освіти;
  • заклади освіти, установи освіти, наукові установи, їх засновники.

Вказані органи мають право приймати в межах своєї компетенції рішення, обов’язкові до виконання на відповідній території, для реалізації зазначених вище державних гарантій  в умовах воєнного стану.

Міністерство освіти і науки України в умовах воєнного стану рекомендує керівникам органів управління освітою та/або керівникам закладів освіти приймати рішення про переведення працівника на дистанційну роботу, якщо виконання роботи передбачає можливість її здійснення віддалено, за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій  (листи від 28.02.2022 № 1/3292-22, від  07.03.2022 № 1/3378-22, від 15.03.2022 № 1/3463-22).

Згідно з ст. 60-2 КЗпП дистанційна робота може запроваджуватися наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого ним органу без обов’язкового укладення трудового договору про дистанційну роботу в письмовій формі. З таким наказом (розпорядженням) працівник ознайомлюється протягом двох днів з дня його прийняття, але до запровадження дистанційної роботи. 

Неможливість виконання працівником дистанційної роботи у зв’язку з відсутністю відповідних комунікацій в умовах воєнних дій не можуть розглядатися як порушення трудової дисципліни.

Для виконання невідкладних або непередбачуваних завдань педагогічні працівники, за їх згодою,  на підставі наказу керівника, про який повідомляється профспілка, можуть бути залучені до роботи понад установлену тривалість робочого дня, а також у вихідні, святкові та неробочі дні, у нічний час.

 
Розширено перелік осіб для отримання статусу учасника бойових дій
Вівторок, 29 листопад 2022 10:16

24 листопада 2022 року на засіданні Уряду ухвалено рішення про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 «Про затвердження Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України».

Внесеними змінами передбачається, зокрема, приведення постанови № 413 у відповідність з оновленим законодавством України та забезпечення захисту прав і свобод військовослужбовців та представників інших Сил безпеки та оборони, які брали і беруть участь у захисті України від російського агресора.

Завдяки внесеним змінам розширено перелік осіб для отримання статусу учасника бойових дій, які матимуть змогу користуватися пільгами і гарантіями, визначеними чинним законодавством, зокрема Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Так, умовою надання статусу УБД для військовослужбовців є виконання ними особисто або у складі військової частини (установи, закладу) бойових завдань.

При цьому не встановлюються вимоги щодо кількості днів перебування в районах проведення бойових дій.

Підтвердженням виконання бойових завдань військовослужбовцем є витяги/копії з (за наявності хоча б одного з таких документів):

  • бойових донесень;
  • журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки);
  • вахтових журналів;
  • польотних листів;
  • матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв.

Для отримання статусу УБД командири військових частин звертаються до комісії, утвореної державним органом, у підпорядкуванні якого перебуває військова частина або військовослужбовці самостійно звертаються через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

 
Президент підписав Закон про Держбюджет на 2023 рік
Понеділок, 28 листопад 2022 10:00

Президент підписав Закон про Державний бюджет України на 2023 рік (законопроєкт №8000), який Верховна Рада ухвалила 3 листопада. Про це йдеться на сайті ВР.

Раніше Комітет з питань бюджету рекомендував Верховній Раді прийняти законопроєкт про Державний бюджет України на 2023 рік у другому читанні і в цілому.

Зазначається, що загальні показники проекту державного бюджету на 2023 рік у доопрацьованому законопроєкті змінено порівняно із законопроєктом, поданим на І читання, таким чином:

  • доходи збільшено на 50,1 млрд грн (на 3,9%), у т.ч. за загальним фондом – на 26,5 млрд грн, спеціальним фондом – на 23,6 млрд грн;
  • видатки збільшено на 66,8 млрд грн (на 2,7%), у т.ч. за загальним фондом – на 43,2 млрд грн, за спеціальним фондом – на 23,6 млрд грн;
  • надання кредитів збільшено на 0,02 млрд грн за спеціальним фондом;
  • дефіцит (фінансування) збільшено на 16,7 млрд грн (на 1,3%) за загальним фондом. Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 20,6% прогнозного ВВП.

У доопрацьованому законопроєкті порівняно із законопроєктом, поданим на І читання, пропонується не змінювати розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць. 

Разом з тим, передбачено доручення Уряду щодо опрацювання питання про збільшення видатків для підвищення розмірів прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати на 2023 рік після припинення воєнного стану, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету та оцінювання обґрунтованості додаткової потреби у бюджетних коштах.

 
Україна приєднується до глобального партнерства в галузі освіти
Середа, 23 листопад 2022 12:09

22 листопада 2022 року Україна стала членом Глобального партнерства в галузі освіти (GPE) та може отримати грантову допомогу у розмірі 43 млн доларів США.

Партнерство насамперед підтримує пріоритетні напрями діяльності, визначені Урядом України. Зокрема, професійний розвиток учителів, надання психологічної підтримки дітям та освітянам, забезпечення закладів освіти навчальними матеріалами та обладнанням, а також підтримку цифрової трансформації освіти.

«Приблизно 20 років Глобальне партнерство в галузі освіти створює належні умови для забезпечення доступу до освіти мільйонів дітей. З початком повномасштабного вторгнення рф на територію України GPE запропонував підтримку. І завдяки нашим партнерам українські діти та вчителі незабаром зможуть отримати важливу та необхідну допомогу. Крім того, партнерство з GPE – це також довгострокові результати, трансформаційні зміни та формування стійкої системи освіти. Ми вдячні за можливість бути частиною спільноти та готові до співпраці», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.

Глобальне партнерство в галузі освіти працює в тісній координації з гуманітарними партнерами та партнерами з розвитку, включно з приватним сектором, щоб мобілізувати фінансування для підтримки освітніх потреб в Україні.

У березні 2020 року Україна отримала грант від GPE на систему освіти у розмірі 70 тисяч доларів США для подолання викликів, пов’язаних із COVID-19. Кошти спрямували на забезпечення дітей дошкільного віку із соціально незахищених категорій, зокрема дітей з обмеженими можливостями. 

«Приєднавшись до GPE, Україна надсилає потужний сигнал про те, що освіта залишається одним з пріоритетів країни попри надзвичайно складні обставини. Ми високо оцінюємо зусилля Уряду та народу України за їхню стійкість і мужність і прагнемо допомогти зміцнити систему освіти для формування якісної освіти для мільйонів дітей», — наголосив в.о. генерального директора Global Partnership for Education Чарльз Норт.


Довідково

GPE – це спільне прагнення подолати світову кризу у сфері освіти, щоб підтримувати більш ніж 80 країн з низьким рівнем доходу для трансформації їхніх систем освіти, щоб діти могли здобувати якісну освіту, розкривати свій потенціал і зробити внесок у побудову кращого світу.

 
« ПочатокПопередня12345678910НаступнаКінець »

Сторінка 9 з 534